fbpx
skip to Main Content
Doza De Natură. De Cât Timp Petrecut în Natură Ai Nevoie Ca Să Simți Un Impact Pozitiv Asupra Stării De Bine?

Nu e nicio surpriză că timpul petrecut în natură este benefic în viața noastră. Și există o vastă literatură de specialitate care să susțina acest fapt. Fie că este vorba de alergatul în natură, cățăratul pe munte, ieșitul la plimbare cu bicicleta sau pe jos în parc, poate un canoe cu prietenii pe lac după muncă sau doar să stai pe o bancă în parc etc. După cum v-ați prins deja nu contează tipul de activitate, pentru că studiile arată că toate aceste activitați petrecute în natură, singur sau în compania altora, se asociază cu perceperea unui nivel de stres scăzut, au efect protector cardiovascular, risc scăzut de alergii, astm și beneficiciu crescut asupra sănătații mentale și calității vieții. Unde mai pui că există deja țări unde doctorii pot prescrie pacienților lor pe rețete o „doză de natură”? Dar care este doza adecvată de timp petrecut în natură necesară pentru a resimți cât mai multe din efectele ei benefice?

Conform unui studiu publicat în 2019, în Nature, o echipă de cercetători specializați în psihologia mediului, mai exact a influenței mediului asupra psihicului uman, au demonstrat că există o limită de timp, peste care odată trecut, abia apoi poți simți beneficiile sus-menționate. Și anume, doar dacă petreci minimum 2 ore/săptămână în natură. Nu s-au înregistrat efecte benefice la doar 60 sau 90 minute și nici efecte suplimentare dacă petreci mai mult de 2h/săptămână. Studiul arată că nu contează dacă faci asta în cadrul unei expuneri unice (ex. ieșit la pădure la sfârșit de săptămană) sau dacă faci asta în doze mici, când îți permite timpul, atâta timp cât sunt 120 minute/săptămână. Psihologul  Dr. Mat White, care a condus studiul spunea că „ceea ce este este uimitor este faptul că acest lucru este valabil indiferent dacă esți femeie, bărbat, tânăr sau în vârstă, indiferent de grupul etnic din care faci parte sau dacă trăiești în cartier sărac sau bogat, într-o zonă cu multă verdeață sau în centrul orașului, dacă ai o dizabilitate, boală cronică sau dacă ești sănătos.“ Cu alte cuvinte, poate că nu toți putem avea activități în natură, dar efectele a 2 ore petrecute în aer liber tot vor genera impact pozitiv benefic în viață noastră.

Studiul a cuprins peste 20.000 persoane din Anglia, pe parcursul a 2 ani, ce au fost înscriși într-un program de auto-monitorizare și raportare a timpului petrecut în natură în ultimele 7 zile în asociere cu scale de auto-evaluare a stării de bine, faimosul wellbeing, și perceperea subiectivă a sănății. Și, bineînțeles că astfel de metodă de evaluare are limitările sale, așa cum chiar autorii admit, indicând necesitatea unor studii prospective de urmărire și diferențiere a activității, mediului și efectelor lor astfel încât să putem face recomdări cât mai specifice.

Sunt însă și studii care au analizat nu durata expunerii la natură, ci influența proximității de aceasta, ca de exemplu care este raportul de zone verzi în proximitea casei sau cât îți ia să ajungi la cel mai apropiat parc, iar din această perspectivă rezultatele benefice ale naturii asupra stării de bine sunt mediate de reducerea poluării aerului, discofortul termic resimțit, nivel socio-economic etc. Însă studiul actual demonstrează că persoanele ce traiau în zone cu mai puțină verdeață aveau șanse mai mari de a petrece peste 120 minute/săptămână în natură decât cei din cartiere rezidențiale, marea majoriate angajându-se în activități recreaționale în natură – sport, plimbare, cățărat, înot, socializare – și de fapt asta ar fi influența, nu neapărat contactul cu natura proximă.

℗PUBLICITATE


Dar nu doar activitatea în natură influențează starea de bine, așa cum cercetările asupra conceptului japonez de „shinrin-yoku“ (baie de pădure) sugerează. Există o multitudine de beneficii psihosociale ce pot fi câștigate din simplul stat pentru o perioadă de timp în natură versus un mediu urban (vorbim de nivel scăzut de cortizon, scăderea tensiunii arteriale și a pulsului, activare crescută a Sistemului nervos parasimpatic asociate cu mediul natural). Iar cercetarea actuală sugerează că în cazul activităților fizice în natură, beneficiile activității sunt mult mari decât în alte locații și datorită acestor beneficii suplimentare.

Plecând de la articolul citit, eu v-aș întreba când ați luat ultima dată o doză de natură, indiferent dacă a fost de minim 120 minute? Daca vă vine greu să va amintiți voi încerca să las câteve recomandări sezoniere de cum puteți face asta.

  1. Dacă mergeți pe jos sau cu bicicleta la muncă, includeți în traseul vostru de dus sau întors acasă un parc. Mie personal, îmi place ca după zile foarte obositoare la muncă, să reușesc să mă decuplez de poveștile auzite, printr-o plimbare pe jos, dar nu pe bulevarde aglomerate, ci pe străzi paralele, rar tranzitate cu case umbroase, cu arhitectură spectaculoasă și gradini îmbietoare.
  2. Ieșiți la sfârșit de săptămână cu familia sau prietenii în parc. Fie că e plimbare cu bunicii sau cei mici și părinții pe biciclete sau role. Profită de plimbarea de seară a copilului, pune-l în cărucior și pornește la jogging spre cel mai apropiat parc.
  3. Profită de faptul că trebuie să scoți câinele la plimbare și mergi să îți bei cafeau pe o bancă în parcul de lângă casă.
  4. Urcă-te în mașină sau tren și dă o fugă până la munte sau la mare – indiferent de anotimp.
  5. Pentru aceia dintre voi care nu se pot dezlipi de calculator, ia-l cu tine, pune și o baterie externă și fugi în parc să lucrezi jumătate de zi și de acolo. Preventiv aruncă și ceva spray sau loțiune antițânțari în rucsac.
  6. Înscrie-te la o clasă de yoga ținută în natură sau adună-ți prietenii și organizați un picnic în parc. Adăugați și ceva jocuri de societate sau pur simplu ia cartea preferată cu tine și citește-o pe o păturică la umbră, în mijlocul naturii.
  7. Dacă îți plac activitățile de voluntariat, atunci înscrie-te sau creează propria acțiune de ecologizare sau de trasare de trasee montane. Plantează o pădure alături de colegii de muncă,etc.

Există cel puțin încă atâtea variante, trebuie doar să vezi ce poate fi acomodat în programul tău. Și, deși știu că în societatea românească suntem încă foarte departe de a prescrie „doze de natură“, în practica medicală mi-aș dori să rămână cumva nu doar anecdotic mesajul – „Pentru o mai bună sănătate mentală și fizică, doctorii recomandă să petreceți minim 120 de minute/săptămână în natură.“

Cornelia Paraipan

Cornelia Paraipan - medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului; psihoterapeut de familie în formare în cadrul Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Close search

Coș

Back To Top
×Close search
Caută