Utilizarea inteligenței artificiale (IA) și a tehnologiilor de monitorizare la locul de muncă afectează negativ gradul de confort al angajaților, le diminuează eficiența și îi fac să aibă mai puțină încredere în capacitățile lor profesionale, arată un studiu realizat de Asociația Americană de Psihologie (APA).
Acestea sunt concluziile sondajului intitulat „Munca în America: Inteligența artificială, tehnologia de monitorizare și bunăstarea psihologică“, realizat online, la nivel național, de Harris Poll, pe un eșantion de 2.515 adulți angajați, în perioada 17-27 aprilie 2023. Harris Poll este o companie americană de cercetare și analiză a pieței, înființată în 1963, care analizează, la nivel emoțional, motivația, sentimentele și comportamentele adulților americani.
Angajații din America se simt în pericol din cauza IA și a tehnologiilor de monitorizare la locul de muncă
Potrivit sondajului, aproape doi din cinci angajați (38%) au declarat că sunt îngrijorați de faptul că IA ar putea să înlocuiască unele sau toate sarcinile pe care le îndeplinesc la locul de muncă. În plus, două treimi (64%) dintre cei care au declarat că sunt îngrijorați de IA au spus, de asemenea, că sunt stresați în timpul zilei de lucru.
O diferență semnificativă a fost evidențiată între angajații cu studii superioare (absolvenți de facultate) și cei care au studii medii (maxim liceu). Respondenții din a doua categorie s-au arătat mult mai îngrijorați de faptul că unele sau toate sarcinile lor de muncă vor fi înlocuite de IA (respectiv 44% față de 34%). De asemenea, au fost evidențiate diferențe din punctul de vedere al rasei. Lucrătorii de culoare (50%), hispanicii (46%) și asiaticii (44%) și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că sarcinile lor de serviciu vor fi înlocuite de IA, comparativ cu 34% dintre respondenții de culoare albă.
„Angajatorii interesați să investească în sisteme de inteligență artificială trebuie să investească și în educația angajaților lor. Aceștia au obligația să explice subordonaților care este rolul AI și să le ofere soluții și alternative de calificare“, a declarat Arthur C. Evans Jr., director executiv APA.
„Locul de muncă, nevoile și cerințele se pot schimba rapid. Comunicarea deschisă și sinceră din partea angajatorilor este singura care poate ameliora gradul de anxietate în rândul angajaților și, în același timp, poate îmbunătăți confortul acestora, factor determinant al nivelului de performanță din instituția pe care o reprezintă“, a completat acesta.
Aprecierea angajatorilor determină performanța angajaților
Un alt aspect important evidențiat de acest studiu se referă la îngrijorarea angajaților în raport cu tendința angajatorilor de a folosi programe informatice, camere de luat vederi sau alte forme de tehnologie pentru a-i monitoriza în timpul zilei de lucru. Aproximativ jumătate dintre angajați (51%) din diferite medii de lucru au declarat că sunt conștienți că angajatorul lor utilizează tehnologia pentru a-i monitoriza la locul de muncă, inclusiv lucrătorii din birouri (49%), lucrătorii manuali (49%) și lucrătorii din servicii (55%). În cazul acestora, epuizarea emoțională, scăderea randamentului și faptul că nu se simt apreciați au fost principalele trei concluzii negative.
Medicul Arthur C. Evans Jr. susține că există studii riguroase care demonstrează faptul că angajații care se simt apreciați la locul de muncă și cei care sunt informați că munca lor aduce plusvaloare instituției în care sunt angajați au un randament mai bun și o capacitate sporită de a gestiona mai bine stresul. Spre deosebire de aceștia, cei care nu se simt apreciați riscă să se confrunte cu simptome de sănătate mintală precară, cum ar fi stresul, iritabilitatea sau epuizarea la locul de muncă.
„Știm că oamenii vor să simtă că munca lor face o diferență în viața semenilor lor“, a declarat Evans. „Angajații care se tem că sarcinile lor de serviciu pot fi înlocuite de inteligența artificială sau că angajatorul lor simte nevoia să le supravegheze în mod constant activitatea sunt mai predispuși să dezvolte un complex de inferioritate și de subapreciere. Angajatorii care sunt atenți la modul în care tehnologia afectează starea de confort a angajaților vor avea performanțe mai bune cu echipele lor“, conchide specialistul.
Citește și: